Baza legala este Hotărârea 1074/2021 privind stabilirea sistemului de garanţie-returnare pentru ambalaje primare nereutilizabile – RetuRO SGR

  • Sistemul de Garanție-Returnare reprezintă un sistem prin care consumatorii vor plăti o garanție de 50 bani atunci când vor cumpăra o băutură (apă, băuturi răcoritoare, bere, cidru, vin, băuturi spirtoase) de la un comerciant.
  • Sistemul se aplică pentru ambalaje primare nereutilizabile din sticlă, plastic sau metal, cu volume cuprinse între 0,1 l şi 3 l inclusiv. Ambalajele trebuie să fie: golite, nedegradate, cu sigiliul SGR aplicat, returnate în termen de maximum 24 luni.
  • Pentru a fi identificate ușor, produsele care vor face parte din sistem vor fi marcate cu simboul specific SGR.
  • În Sistemul de Garanție-Returnare trebuie să se înscrie toți operatorii economici care produc,
    importă sau comercializează băuturile specificate.
Obligații ale producătorilor
  •  Să se înregistreze și să raporteze prin aplicația RetuRO SGR
  • Să înregistreze fiecare tip de ambalaj pus pe piaţă;
  • Să ţină evidenţa numarului total produse în ambalaje SGR pe tip de material, greutate şi volume, precum şi evidenţa garanţiilor percepute aferente;
  • Să comunice administratorului SGR evidenţa actualizată prevăzută până la 10 a lunii următoare
  • Să perceapă de la clienţi garanţia de 0,50 lei, daca producătorul nu decide să suporte costul;
  • Să plătească administratorului SGR lunar, valoarea garanţiei aferente produselor în ambalaje SGR introduse pe piaţa naţională, până la data de 25 a lunii următoare
  • Să plătească administratorului RetuRO SGR tariful de administrare cf contract încheiat cu acesta
  • Dacă operator economic întruneşte simultan calitatea de producător şi de comerciant, va avea obligaţiile ambelor categorii
Obligații ale comercianților
  • Să se înregistreze și să raporteze prin aplicația SGR
  • Să specifice valoarea garanţiei distinct de preţul produsului, atât la raft, cât şi în documentele
    fiscale aferente produsului în ambalaj SGR (facturi)
  • Să nu comercializeze produse ambalate în ambalaje SGR achiziţionate de la producători
    neînregistraţi în cadrul administratorului SGR sau de la distribuitori ai acestor producători
  • Să organizeze puncte de returnare (preluare ambalaje SGR și plata garanției – consumatori finali
Obligatii administrator SGR
  • Încheie contracte cu producătorii și comercianții
  • Stabileşte şi percepe de la producători tariful de administrare – anexa 2
  • Achită operatorilor punctelor de returnare, comercianţilor HoReCa, precum şi operatorilor
    staţiilor de sortare, după caz, pentru ambalajele preluate de către administratorul SGR, tariful de gestionare

Sursa foto https://returosgr.ro/