Conform Ordinului Ministrului Finanțelor Publice nr. 1.802/2014, cu modificările și completările ulterioare, Cheltuielile de constituire includ costurile asociate înființării sau dezvoltării unei entități, precum:
- Taxe și cheltuieli de înscriere și înmatriculare;
- Cheltuieli legate de emisiunea și vânzarea de acțiuni sau obligațiuni;
- Alte cheltuieli similare legate de înființarea și extinderea activității entității.
Aceste cheltuieli sunt recunoscute în contabilitate în contul 201 „Cheltuieli de constituire”, un cont de activ care reflectă valoarea cheltuielilor de constituire existente.
Înregistrări contabile:
- Recunoașterea cheltuielilor de constituire:Se înregistrează valoarea cheltuielilor ocazionate de înființarea sau dezvoltarea entității:
Nr. Crt. Cont Debit Cont Credit Explicații 1 201 404 Înregistrarea cheltuielilor de constituire datorate furnizorilor de imobilizări 2 201 462 Înregistrarea cheltuielilor de constituire datorate creditorilor diverși 3 201 512 Înregistrarea cheltuielilor de constituire achitate din conturile bancare 4 201 531 Înregistrarea cheltuielilor de constituire achitate în numerar - Amortizarea cheltuielilor de constituire:Amortizarea se realizează pe o perioadă de maximum 5 ani, conform politicilor contabile ale entității:
Nr. Crt. Cont Debit Cont Credit Explicații 1 6811 2801 Înregistrarea amortizării anuale a cheltuielilor de constituire - Scoaterea din evidență a cheltuielilor de constituire complet amortizate:La finalul perioadei de amortizare, cheltuielile de constituire complet amortizate se scot din evidență:
Nr. Crt. Cont Debit Cont Credit Explicații 1 2801 201 Scoaterea din evidență a cheltuielilor de constituire complet amortizate
Este esențial ca entitatea să stabilească o politică contabilă clară privind amortizarea acestor cheltuieli, în conformitate cu reglementările contabile în vigoare și cu specificul activității desfășurate.