Potrivit Legii nr.296/2023 si Ordinului nr.5/2024 RO e-Sigiliu este:

  • Un sistem bazat pe utilizarea unor dispozitive electronice și a unei aplicații informatice care permite autorităților competente determinarea potențialelor puncte de deturnare a transporturilor rutiere de bunuri, indiferent dacă acestea se află în tranzit sau au ca destinație finală un operator economic de pe teritoriul național.
  • Sistemul RO e-Sigiliu nu este funcțional încă.
  • Conducătorul auto are obligația asigurării integrității sigiliului. Neîndeplinirea obligației constituie contravenție și se sancționează cu amendă de la 20.000 la 50.000 lei
  • Aplicarea sigiliilor inteligente și monitorizarea transporturilor rutiere de bunuri pe teritoriul național se realizează de către ANAF și AVR în baza unei analize de risc.
  • Pentru bunuri stabilite în urma analizei de risc ca fiind din categoria celor cu risc vamal/fiscal ridicat

 

Sistemul național RO e-Sigiliu va fi utilizat în baza analizei de risc pentru monitorizarea deplasării bunurilor cu risc vamal/fiscal aflate sub supravegherea autorității vamale/fiscale:

a) plasate în regim de tranzit între două birouri vamale de frontieră care prezintă un risc vamal/fiscal ridicat în ceea ce privește descărcarea frauduloasă;
b) plasate în regim vamal de tranzit între un birou vamal de frontieră și un birou vamal din interiorul țării și care prezintă un risc vamal/fiscal ridicat în ceea ce privește descărcarea frauduloasă;
c) declarate pentru export, care prezintă risc vamal/fiscal ridicat sau care fac obiectul unor măsuri speciale la export;
d) privind mișcarea în interiorul țării a produselor supuse la plata accizei armonizate și nearmonizate, astfel: produsele aflate în regim suspensiv, produsele eliberate pentru consum până la primul beneficiar, precum și produsele la care plata accizei este exceptată sau cu scutire directă;
e) aflate în tranzit intracomunitar, care prezintă risc de descărcare/comercializare pe teritoriul național;
f) bunuri de natură intracomunitară destinate unui contribuabil din România care prezintă risc fiscal;
g) bunuri având ca destinație o livrare intracomunitară care prezintă riscul de a nu părăsi teritoriul național.

(2) Analiza de risc pentru utilizarea sistemului RO e-Sigiliu va avea în vedere următoarele criterii de risc:

a) natura bunurilor transportate;
b) valoarea bunurilor;
c) restricții/prohibiții la import;
d) regimul de taxare;
e) bunuri din categoria produselor accizabile;
f) ruta de transport utilizată;
g) informații provenite de la alte instituții naționale și internaționale de aplicare a legii;
h) transporturi de bunuri suspecte de a intra în sfera de aplicabilitate a măsurilor de prevenire și combatere a activităților economice ilicite conform art. LVI din Legea nr. 296/2023
i) existența informațiilor cu privire la implicarea în activități de fraudă vamală/fiscală a expeditorului bunurilor, operatorului de transport rutier, principalului obligat în cadrul regimului de tranzit vamal, respectiv a destinatarului bunurilor;
j) operatorul economic beneficiar se află în consemn din următoarele motive:
– operatorul economic nu a fost regăsit la sediul social, domiciliul fiscal sau punctele de lucru declarate;
– furt de identitate – transporturile intracomunitare anterioare au fost efectuate în numele unui contribuabil, fără ca acesta să aibă cunoștință de respectivele transporturi;
– istoric fiscal inadecvat;
– au fost emise decizii de măsuri asigurătorii, iar creanța estimată nu a fost acoperită integral în ordinea prevăzută la pct. 5.8 din Ordinul președintelui Anaf nr. 2.605/2010