Reglementările contabile privind contabilitatea în partidă simplă se aplică de către următoarele categorii de persoane:
a) persoanele fizice şi asocierile fără personalitate juridică ale căror venituri sunt supuse impozitului pe venit în conformitate cu prevederile CF cu modificările şi completările ulterioare, al căror venit net anual este determinat în sistem real, pe baza datelor din contabilitate, fiind obţinut din următoarele surse:
– activităţi independente;
– cedarea folosinţei bunurilor;
– activităţi agricole, silvicultură şi piscicultură;
b) persoanele sau entităţile care, prin actul normativ de înfiinţare, prin legi speciale sau prin alte acte normative, au obligaţia ţinerii contabilităţii în partidă simplă, cu excepţia persoanelor juridice fără scop patrimonial.
În sensul ordinului 170/2015 contabilitatea în partidă simplă reprezintă ansamblul registrelor şi documentelor financiar contabile legal
reglementate care servesc la evidenţierea în contabilitate în mod cronologic şi sistematic a operaţiunilor economico financiare consemnate în documentele justificative.
Persoanele care conduc contabilitatea în partidă simplă pot utiliza formularele financiar contabile prevăzute în prezentele reglementări sau
numai o parte din acestea în funcţie de elementele specifice activităţii desfăşurate astfel încât acestea să permită determinarea informaţiilor
necesare pentru îndeplinirea obligaţiilor prevăzute de legislaţia în vigoare.
În funcţie de necesităţi persoanele care conduc contabilitatea în partidă simplă pot utiliza şi alte formulare financiar contabile prevăzute în Normele
metodologice de întocmire şi utilizare a documentelor financiar contabile. În acest caz elementele referitoare la conturi debit, credit, semnături de
aprobare avizare precum şi alte elemente similare nu se completează.
Persoanele care conduc contabilitatea în partidă simplă pot folosi şi alte formulare prevăzute în mod expres de acte normative care reglementează
activităţi economice specifice (agricultură, exploatarea masei lemnoase, jocuri de noroc etc)
Formularele financiar contabile pot fi pretipărite sau editate cu ajutorul sistemelor informatice de prelucrare automată a datelor
În condiţiile utilizării sistemelor informatice trebuie să fie respectate criteriile minimale privind programele informatice utilizate în domeniul
financiar contabil prevăzute de Normele metodologice de întocmire şi utilizare a documentelor financiar contabile
Orice operaţiune economico – financiară se consemnează în momentul efectuării ei într- un document care stă la baza evidenţierii în contabilitatea
în partidă simplă dobândind astfel calitatea de document justificativ.
Documentele justificative care se evidenţiază în contabilitatea în partidă simplă angajează răspunderea persoanelor care le au întocmit
Registrele de contabilitate se utilizează în strictă concordanţă cu destinaţia acestora şi se prezintă în mod ordonat şi astfel completate încât să permită în orice moment identificarea şi controlul operaţiunilor economico – financiare efectuate.
De exemplu
• Registrul-jurnal de încasări şi plăţi este documentul contabil care serveşte la înregistrarea încasărilor şi plăţilor aferente activităţii persoanelor care conduc evidenţa contabilă pe baza regulilor contabilităţii în partidă simplă.
• Registrul jurnal de încasări şi plăţi (cod 14 1 1/b) serveşte la înregistrarea cronologică a tuturor sumelor încasate şi plătite, atât în numerar, cât şi prin conturi bancare
• Sumele înregistrate în Registrul jurnal de încasări şi plăţi (cod 14 1 1/b) se totalizează lunar.
• Registrul inventar (cod 14 1 2/b) serveşte la înregistrarea elementelor de natura activelor şi datoriilor inventariate
Reguli de ținerea contabilității:
• Persoanele prevăzute la art 2 lit a) au obligaţia să conducă evidenţa contabilă pe baza regulilor contabilităţii în partidă simplă sau la opţiunea acestora pe baza regulilor contabilităţii în partidă dublă cu excepţia celor pentru care în actul normativ de înfiinţare în legi speciale sau în alte acte normative există prevederi exprese privind ţinerea contabilităţii în partidă simplă.
• Persoanele prevăzute la art 2 lit a) care conduc evidenţa contabilă pe baza regulilor contabilităţii în partidă simplă pot trece la conducerea contabilităţii în partidă dublă de la începutul exerciţiului financiar ulterior celui în care au decis această trecere.
• Persoanele prevăzute la art 2 lit a) care optează pentru ţinerea evidenţei contabile pe baza regulilor contabilităţii în partidă dublă organizează şi conduc contabilitatea proprie în baza reglementărilor contabile în vigoare aplicabile operatorilor economici până la nivel de balanţă de verificare fără a întocmi situaţii financiare anuale.
Evidenţa contabilă astfel ţinută trebuie să permită determinarea informaţiilor necesare pentru îndeplinirea obligaţiilor prevăzute de legislaţia în vigoare